Do roku 2020 27% budowanych nawierzchni w Polsce będzie powstawać w technologii betonowej. Pozostała część będzie budowana w asfalcie – poinformował Komisję Sejmową Zbigniew Rynasiewicz, wiceszef w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Wiceminister Zbigniew Rynasiewicz oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowali plany projektów drogowych do roku 2020. Właśnie wokół tematu technologii, w jakiej miałyby być budowane nowe drogi, rozgorzała największa dyskusja.
GDDKiA twierdziła, że zastosowanie betonu niesie ze sobą liczne korzyści, ale zarazem technologia ta jest trudniejsza w zastosowaniu. Nawierzchnia betonowa dla dróg ekspresowych i autostrad cechuje się bowiem dużą odpornością na zmianę temperatur i sztywnością przy obciążeniach, natomiast budowa dróg w tej technologii wymaga znacznie więcej precyzji niż prace asfaltowe. Zastosowanie nawierzchni asfaltowej umożliwia z kolei szybkie wykonanie ewentualnych remontów. Drogi te charakteryzuje także dobra przyczepność kół.
Przedstawiciele GDDKiA oraz obecni eksperci argumentowali ponadto, że obie technologie zaczynają być bardzo zbliżone do siebie jeśli chodzi o ceny wykonawstwa, chociaż technologia betonowa uważana jest za droższą. Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, stwierdziła, że obie technologie są w budownictwie równorzędne.
W technologii betonowej powinno zostać wybudowane łącznie około 810 km nowych dróg. Chodzi m.in. o trasy A1 Tuszyn-Pyrzowice, Południową Obwodnicę Warszawy, Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta i odcinki wylotowe z Warszawy i Krakowa.
Posłowie jednak mieli wiele zarzutów do przedstawionych koncepcji. Andrzej Adamczyk, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury oraz poseł Prawa i Sprawiedliwości zwrócił uwagę na to, że branża budowlana, która przez lata podnosiła się z kryzysu, została niemile zaskoczona tym rozporządzeniem i nie zdąży się odpowiednio przygotować na nowe regulacje odnośnie budowy dróg.
Zbigniew Rynasiewicz, wiceszef MIR-u przekonywał, że rozumie zaniepokojenie branży, gdyż do tej pory zdecydowana większość dróg była budowana w technologii asfaltowej.
Jak podkreślali jednak przedstawiciele GDDKiA, odpowiadając na pytania, kładzenie nawierzchni betonowej rozpocznie się dopiero za 2-3 lata, a więc firmy zdążą się na to przygotować. Zaznaczyli także, że koszt budowy nawierzchni to jedynie 10% całości inwestycji drogowej, dlatego 27% dróg betonowych nie wprowadzi rewolucji na gruncie polskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.